NAILS.

Skämde bort mig själv i torsdags med nagelförlängning nere i shoppingcentret här i Frankston. Jag körde på den klassiska svarta den här gången eftersom jag snart åker hem till vintern igen och för att jag älskar svart. Det kostade mig 35 dollar (au) vilket motsvarar ca 245 svenska kronor.

WESTERN STYLE.

Köpte de här under min första vecka härnere. Hittade de i en av mina favoritbutiker och blev kär i de så fort jag fick syn på dem. Kommer börja använda skorna så fort jag kommer hem till Sverige igen, snön tycks inte försvinna på ett bra tag.

Sportsgirl, 149 dollar (au)

Vaknade nyss. Jordan väckte mig. Han tycks gilla och springa runt utanför dörren i hopp om att jag ska gå upp ur sängen och det lyckas han med det, varje dag. "Do you think Amie is still sleeping?", hör jag honom ofta fråga sin mamma. Det är tisdagmorgon här och förutom att solen är på väg upp och en dag med skolböcker, lek och bad väntar mig så är det även sju dagar kvar av min semester här. Nästa tisdag påbörjar jag min långa resa hem till kalla Sverige igen, åååååh jag vill inte hem till snön! Jag har det ju så bra härborta i värmen. Ska fortsätta njuta nu av mina sista dagar som jag har kvar för man vet aldrig när solen kommer till Sverige i vår/sommar i år.

Världens finaste busunge.

CANADIAN BAY BEACH

Spenderade hela förmiddagen med skolböckerna varvat med att busa med syskonen. På eftermiddagen tog vi bilen ner till stranden för att hänga i beachhuset (som alla hyresgäster får använda) och bada i havet. Det var lite för blåsigt idag för min del men det hindrade inte mig från att stå i vattnet och plaska med Jordan och Lucas.

QVM

Vi åkte förbi dessa imorse.

Hotellfrukost när den är som bäst.

Tyska pannkakor med vaniljglass och chokladtopping inne på marknaden.

Älskar pappas kompis utsikt från balkongen som har fri syn till stan.

Vi håller på och styr middag här hemma. Styvmorfar står i köket idag och överraskar oss med någonting som innehåller tomater, lök och chili. Det kan bli vad som helst men jag är säker på att det smakar underbart. Alarmet väckte mig och pappa kl. 05:00 imorse, vi skulle åka till stan för att möta upp hans kompis, äta frukost tillsammans och sedan gå på marknad. Marknaden heter Queen Victoria Market som är den största öppna marknaden på södra halvklotet. Den har tydligen funnits där sedan i slutet på 1800-talet så om ni åker hit någon gång måste ni besöka den! Jag var där sist (år 2010) också men varje gång jag besöker den så tycker jag att den bara blir större och större. Marknaden säljer all typ av färsk föda (fisk, kött, kyckling, grönsaker, frukter, korvar, ostar, delikattesser, sötsaker, bakverk, mm) men även kläder, leksaker, skor, hygienartiklar, teknikprylar, smycken, parfymer, etc. Jag älskar att den inte är som alla andra marknader man vanligtvis besöker utan det som säljs där är oftast handgjort, man kan göra en egen beställning av något (exempelvis så kan man designa sin egna skinnjacka i äkta läder) och du får oftast ett billigare pris än vad som står på skylten. Det finns även en jättestor "food court" inomhus med olika rätter från hela världen att smaka på. Ni förstår säkert varför man kan gå runt där en hel dag utan att hamna i samma gång två gånger, den är så enormt stor!
Solen var med oss hela förmiddagen och det så skönt och gå runt där och titta på allt, äta massor av sötsaker och lyssna på gatumusikanterna musik intill marknaden. Jag fick med mig jättefina presenter därifrån så nu kommer de där hemma ha någonting fint att se fram emot.

BOARDWALK.

Har legat vid poolen halva dagen, pluggat och lekt med barnen. Det är så mina dagar ser ut nu när det är så här varmt ute, vilket jag mer än gärna spenderar min semester på. Alla pratar om hur rekordvarmt det kommer bli här imorgon, uppemot + 40 grader så då lär jag väl smälta bort eller något.
Vi kom precis hem från lekplatsen borta vid stranden, jag och Jordan promenerade längs strandkanten till solnedgången innan han sprang och mötte sin bror i lekplatsen. Nästnästa onsdag är jag hemma i Sverige igen och jag vill verkligen inte tillbaka till vintern och snön. Jag vill också ha sommar året om.

BEACHDAY.

Det blev ingen shopping igår. Solen dök upp tidigt på morgonen och stekte över oss hela dagen så vi tyckte att det passade bättre med en biltur till stranden och picknick i parken. Mills beach ligger några hundra meter från vårat hus och sträcker sig flera kilometer längs norra Mornington. Utsikten var något av det finaste jag har sett i mitt liv. Efter en kall och blåsig vinter i Sverige var det helt underbart och se alla båtar, människor som badade och sprang runt i sanden, höra ljudet av vågor, se strandhus och få solens varma strålar över sig. Jag är i paradiset just nu.

SÖNDAG.

Mina småbröder utnyttjar verkligen alla krafter jag har i kroppen till att leka med dem. Igår såg jag Dragonball tre gånger i rad så nu kan jag alla scener utantill. Jordan (den äldsta) låtsas bli lika förvånad varje gång hans favoritscener dyker upp på tv-rutan: "Oh, no what is he doing Amie?", "That's a little bit silly I think". Hahaha, han är så söööt! Idag är det + 20 grader här, solen är dock bakom molnen någonstans men man kan ändå gå barbent eller i linne. Lite senare ikväll kommer Kates bror hit med sin familj över på söndagsmiddag och imorgon ska jag äntligen besöka stan och shoppa!
Jag har upptäckt en jättebrant uppförsbacke framför huset som kommer bli min nya träningsanläggning under min vistelse här. Gick i den i förrgår och det tog på mig bara att gå med solen stekandes på ryggen. Det spelar ingen roll om jag är här på semester, kilona ska bort :)

VILKEN KÄNSLA.

Melborune city.

Klarade tentan i Juridik i butik 1! Fick reda på det igår/inatt/idag och har redan planerat att belöna mig själv med shopping på måndag! Åh vad skönt det var och se resultatet, nu kan semestern börja på riktigt!

POOLHÄNG

Vaknade 04:00 inatt (australiensk tid) superpigg och redo att kliva ur sängen. Min kropp följer fortfarande den svenska tiden så det är inte så konstigt att jag ville gå upp och hitta på något eftersom klockan bara var 18:00 i Sverige. Usch, jag känner verkligen att det kommer ta några dagar för kroppen att vänja sig vid tidskillnaden och att bli av med min jetlag.
Idag var det + 39 grader här vilket kändes helt fantastiskt! Jag gjorde ett smart drag i att lämna den kalla vintern och snön hemma och ta mig hit istället för ett kokhett Melbourne. Vi invigde poolen idag, jag blev som fisken i vattnet där och mina syskon var så duktiga på att simma (nästan helt själva) och plaska runt. Ååh, vad det är skönt och ha lite familjetid med allihoppa efter ett halvår av skola, jobb, flytt, tentor, sjukdomar, och allmänt mycket med stress. Vi har precis grillat klart mat och tagit med in till huset så nu ligger jag i sängen helt proppmätt. Jag ska försöka lägga mig skapligt ikväll för att förhoppningsvis sova bort min jetlag.
Vi hörs imorgon igen, godnatt!

AUSSIE-LAND

TIDSINSTÄLLT INLÄGG!

Jag landade precis i ett soligt och varmt Melbourne. Det är torsdag eftermiddag här och jag kan inte fatta att jag äntligen är framme!

Resan började i tisdags då jag gjorde ett snabbt stopp i Frankfurt för att åka vidare till Shanghai och sedan fortsätta därifrån till Melbourne. Det har tagit mig två dagar att komma hit, jag är så stolt att jag lyckades ta mig till andra sidan jordklotet alldeles ensam (eftersom min lillebror kom hem härifrån för två månader sedan kändes det inte lönsamt och åka tillbaka med mig för tre veckor).
Pappa och Kate är på jobbet just nu så jag ska passa på och vila ut, duscha, äta (åh vad jag längtar efter riktig mat efter all äcklig flygmat) och leka med mina syskon tills de kommer. Vi hörs lite senare, nu vet ni alla att jag lever och mår bra :)

HEJDÅ SVERIGE!

Godmorgon!

Jag och Mr springer runt här hemma och fixar med det sista. Jag blev klar med allt igår kväll egentligen men det är det där sista småsakerna (smink, smycken, skor, hygienartiklar, etc.) som ska packas ner. Planet lyfter inte förrän klockan 14.25 så för en gångs skull slipper vi lämna lägenheten mitt i natten för att ta oss till Arlanda.
Jag vet vad jag kommer få gå igenom snart men jag tror att jag aldrig kommer vänja mig vid den här flygturen dit ner. Kan ni förstå att jag är framme på torsdag morgon i Australien!? I 32 h och 25 min kommer jag befinna mig någonstans uppe bland molnen, ibland i väntan på nästa flyg eller sittandes i flyget inklämd mellan alla andra passagerare (hålla tummarna att jag får en bra sittplats). Det är verkligen jättelångt till andra sidan jordklotet, för er som undrar :) Nu måste jag fortsätta här hemma innan det är dags och åka men vi hörs så fort jag är framme och lagom utvilad från min jetlag.

RÄNDER.

99 SEK, H&M

Fick den här snygga toppen av mamma häromdagen, när hon var och hälsade på här! Jag föll för den direkt när hade kommit in på jobbet. Den är lite mer genomskinlig och luftigate i verkligheten men det är nog det jag gillar mest med den, att man kan bära den slappt till ett par jeans eller shorts (till våren/sommaren).

MOT TRÄNINGEN.

Såg på Gladiatiorerna igår. Jag blev lika chockad varje gång jag såg någon av de framför rutan, mest över vilka muskler de har jobbat fram. Hur lyckas de hålla igång hela tiden?Jag blir så avundsjuk på er som har modet uppe och verkligen kämpar för era mål! Ni ska vara så stolta över er själva för jag vill vara i era skor nu!

Träningen var en del av mitt liv för några år sedan (2004-2008) och jag älskade varenda sekund inne i salarna. Friidrotten och dansen har bl a skapat den människa jag är idag och jag tackar för det hela tiden.
Nu när jag har blivit äldre och vuxen är det andra saker som har kommit i vägen (vardagssysslor, jobb, skola) som man bara måste göra för att överleva. Det jag däremot blir arg på är att jag ljuger för mig själv och skyller på allt annat till varför jag inte kan träna. Ni hinner ju träna fast ni har lika mycket och kanske till och med ännu mer saker att ta itu med. Så vem är jag och bortförklara mig? Nej, i år måste jag ändra på det här och börja träna! Det blev just mitt nyårslöfte. Jag vill hitta tillbaka till glöden jag hade när jag var som mest aktiv med träninga och äta och må gott på ett hälsosamt sätt. Det här börja redan idag med ett träningspass med Mr (ja, jag har tvingat med honom som ett ännu mer "nu kör vi tillsammans och ingen backar ur"). Beach 2013 here I come :)

Det är den här fasta magen jag vill åt nu som första prioritering så har ni bra träningstips får ni gärna dela med er av de :)

FLYGER TILL SOLEN

Det händer mycket i min vardag just nu. Förutom att jag har varit upptagen hemma i Eskilstuna hela julen med att umgås med mina fina vänner och familj är jag tillbaka vid skolbänken nu och tentapluggar inför Externredovisningen som är nästa vecka. På juldagen bokade jag även en resa till min pappa i Australien! Jag har aldrig bokat en lång resa så här "sent" så för varje dag som går känner jag mig mer och mer stressad och jag förstår inte hur jag ska hinna med allting.
Samtidigt tänker jag att äsch.. det gör väl egentligen inte något om det är lite hetsigt nu innan för när jag kommer ner kan jag njuta hur mycket som helst. Efter min första hektiska termin på högskolan känner jag att jag verkligen är värd att plocka fram sommarkläderna nu i januari och strosa runt i bara ben och sandaler varje dag. Det kommer bli så himla kul och jag längtar så mycket efter alla därnere! Det här händer om fyra dagar (8/1) så nu tänker jag lägga all tid nu innan till tentapluggandet. Vi hörs!

Har suttit och uppdaterat mig själv om hur vädret är när jag kommer ner dit i hopp om att solen är som starkast när jag är där och det ser väldigt lovande ut eller vad säger ni? :)

MIN DRÖM SLÅR IN SNART.

Har helt glömt bort och berätta för er att en av mina drömmar kommer slå in det här året. I mitten av december fick jag ett mms av en kompis med en bild på kingsize hemsida som skrev om att Lil Wayne förmodligen skulle komma till Sverige nästa år (läs i år). Jag minns att jag hoppade upp från soffan, började springa runt här hemma och skrika av lycka! Resten av kvällen satt jag framför datorn och försökte söka efter mer information och hittade flera hemsidor som skrev samma sak. Helgen efter det fick jag reda på att "ryktet var sant" och att biljetterna skulle släppas veckan efteråt. "JAAAAAA", skrek jag av lycka och började ringa/smsa folk om nyheten! Det här blev dagens, veckans och hela decembers bästa nyhet.
Samma dag som biljetterna skulle släppas gick jag upp extra tidigt för att inte gå miste om de och efter tre timmar var de bokade och betalda.
Jag tror ingen förstår hur jag glad jag är för det här! Det här är så jävla sjukt att det inte kan vara sant! Förra året hann jag gå på Drake, Kanye West & Jay Z, Swedish House Maffia men det här slår nästa de alla tillsammans! Det här är ju vad jag har gått och väntat på ska inträffa!
Om cirka 70 dagar slår en av mina drömmar in, jag och min lillebror kommer ha det så jävla kul där och få uppleva ett fint minne tillsammans! ♥

NYÅRSAFTON.

Nyårsafton var superkul! Vid lunch i måndags satte jag mig på tåget till Jönköping för att umgås med mina tjejkompisar och fira in det nya året tillsammans. Vi började kvällen hemma hos en av tjejerna med mat, snacks alkohol, och musik för att sedan spendera sista timmarna på 2012 i en festlokal som CLC hade anordnat. Jag hade inte så stora förväntningar på festen eftersom jag aldrig hade varit där tidigare och gud så roligt det var. Temat på festen (som inte var obligatoriskt) var venetaian masquerade. Alla killar (och då menar jag verkligen alla) hade antingen frack eller kostym på sig med höga hattar, flugor, slipsar, sidenvästar, finskor och utsmyckande ansiktsmasker som accesoarer. Tjejerna var klädda i glittriga (guld, silver eller svart) maxi, fodral, eller slitsklänningar med klackar och tillhörande ansiktsmasker på sig. Vi älskade det! Jag älskade det! Natten fortsatte med grymt bra musik, mycket dansande och fyrverkerier som vi såg ut över hela Vättern och Jönköping. Jag hade det riktigt kul i år och det är mycket tack vare sällskapet. Det var dags och lämna 2012 bakom sig för att se vad 2013 har att erbjuda. I år önskar jag, som jag gör varje år, att alla i min närhet (familjen, släkten, vännerna och min pojkvän) förstår hur mycket jag älskar de och att jag är lyckligt lottad över att ha de i mitt liv. Jag önskar även att jag få ett lyckligt år med många framgångar bl a i skolan och på jobbet, att jag få chansen att resa mycket, att jag lär mig massor av vad livet handlar om men framför allt att jag mår bra och tar vara på allt jag redan har.