Hjärtedagen idag.

Idag är det alla hjärtans dag. Jag har alltid undrat vad dagen egentligen är till för. Går inte den här dagen till precis på samma sätt som på Julafton?

Om budskapet med den här dagen är att man ska vara med sin käraste och byta presenter med varandra för att visa sin kärlek så förstår jag inte varför man ger varandra julklappar, gör ni det?

Det går ju inte att förneka att alla hjärtans dag egentligen är en dag för alla kärlekspar och det är det jag kan tycka är lite orättvist.
Alla människor är inte tillsammans med någon, en del trivs med att vara singel, en del är inte i ett förhållande för andra anledningar och vissa har inte hittat den "rätte" än att dela sin kärlek med och ska de då stå utanför denna dag bara för det?

Om jag hade fått bestämma, hade jag försökt sudda ut den enda tanken (att bara kärlekspar ska fira med varandra) kring denna dag hos människor och i butiker/reklamfilmer och försöka ge budskap om att man kan visa uppskattning till sina vänner, arbetskollegor, sin familj eller sin pojkvän/flickvän. 
Observera kan, det ska alltså inte vara något tvång. Vill man så får man.

Nu är dagen här så jag känner så här: Ta en fika med en gammal vän du inte haft tid att träffa på sistone, ät middag med familjen/vännerna eller pojk/flickvännen, gå på bio, gå på dejt, ta hand om någon som har haft en tuff period, baka och ge bort till morfar/mormor/farfar/farmor eller gör ingenting alls - det handlar ju bara om 24 h sedan är dagen över och som bortglömd :)

Eftersom jag aldrig har firat denna dag av flera orsaker och som ni säkert förstått, att jag inte heller gillar dagen speciellt mycket så kommer jag att göra alternativ två - äta middag med min man efter skolan, inget märkvärdigt med det :)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0