Buongiorno!

Ciao!

Hur mår ni idag? Eftersom jag åker till Italien snart och inte kan ett enda ord italienska tänkte jag lära mig de vanligaste fraserna och utnyttja de under min vistelse i Rom. Jag ska träna glosor lite senare och sedan förhöra min man som påstår sig redan kunna lite italienska.

I grundskolan och i gymnasiet läste jag spanska (men som jag har glömt mycket ifrån) och jag ser likheten mellan de två språken, det är många ord som skrivs/uttalas nästan likadant på både italienska och spanska så med andra ord borde jag ha lätt för mig att printa in de i huvudet :)

Om italienarna börjar tro att jag kan italienska kan jag alltid säga: "Non capisco, non parlo italiano molto bene". = Jag förstår inte, jag kan inte italienska så bra.

Hahaha, jag kommer säkerligen råka ut för någon pinsam situation som alltid med att de ändå inte ger upp och fortsätter prata med mig. Nåväl, det återstår och se, längtan dit växer alltmer för varje dag.

Buona giornata, puss!

                             Här någonstans, vid Spanska trappan kommer vi att bo.
     


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0