Ballarat

Vi kom hem nyss efter att ha akt hemifran innan lunchtid idag. Efter en tre timmar hemresa (eftersom vi akte vilse) hittade vi till slut hem och nu tankte jag beratta for er vad vi har haft for oss.
 
Strax innan lunchtid kom Eleanor hit for att vi alla sedan skulle aka till ett stalle som heter Ballarat. Det ligger ungefar en timme utanfor Melbourne och ar ett stalle dar har byggt upp en liten by som visar hur Australien sag ut for flera hundra ar sedan. Det paminner lite om Sverige, framfor allt Madicken, dar kvinnorna bar stora klanningar/kjolar och hade fina haruppsattningar, dar man fardades med hast och vagn, gruvarbete vad aktuellt, dar lararna skrev med kritor pa tavlorna i skolan osv.

Det var hur vackert som helst darinne och jag onskade att jag fick leva under den tiden for ett tag. Massor med manniskor och skolbarn var kladda precis sa som jag beskrev nyss och vi mottes utav flera hastar med sina ryttare som stod och vantade pa att ge nagon skjuts.

Under dagen hann vi med och se hur de smalte och gjorde karameller, vi akte ner i gruvorna och sag hur de arbetade darnere forr i tiden och det mest roligaste av allt - vi letade efter guld.
Ballarat ar kant for sitt guld som fanns nere i gruvorna runt 1800-talet men allting ar inte uppgravt an.

Vi lyssnade ocksa pa nar en man forklarade/visade hur man smalte guld och till slut fick vi se resultatet av 99,9 % karat som var vart 130.000 AU dollar (cirka 910.000 svenska kronor).
"I would like to give it to you so you could have a closer look at it but beacuse of the major of money we're talking about, it's best to not do it.", sade han och alla borjade sedan skratta.

Vi besokte ocksa ett Guldmuseum och sag allt annat guld som gruvarbetarna har gravt upp fran underjorden langt tillbaka i tiden. Jag blev sa faschinerad av hela dagen att jag ar helt slut nu. Gud vad jag har varit med om mycket och det tackar jag Kate och Eleanor mycket for.

Imorgon aker vi och shoppar igen och denna gangen inne pa DFO som vi besokte for nagra veckor sedan. Nu ska jag forsatta prata med min alskade mor innan jag snart ska sova ♥

                       
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                                      
                      
                     


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0