061009

God Eftermiddag allesammans.

Jag vaknade för drygt en timme sedan men sitter fortfarande helt död och gäspar. Alltid när jag åker bort någonstans med bil, tåg, buss blir min kropp alldeles energilös. Jag orkar inte gör någonting. Det var ett under att jag lyckades ta mig hem till fots igår efter att ha hoppat över tåget.

På tåget igår, bläddrade jag igenom tidningen Kupé som de har där och fick syn på en artikel om plastpåsen. Jag blev lite chockad efter att ha läst det.
Varje år produceras 1000 miljarder plastpåser i världen. Processen att kunna framställa detta är enorm.
I flera länder (Delar i Indien, Kina, Sydafrika, Los Angeles för att nämna några) har/ska de förbjuda plastpåsen för att de förstör vår natur och tar så lång tid att bryta ned. Vi, människor, använder en plastpåse i snitt 12 minuter innan den slängs iväg - otroligt nog ut i naturen.
The Body Shop har börjat med att fråga sina kunder om de verkligen behöver en liten plastpåse till sina köp just för att undvika "slöseri" med påsarna.

Istället rekommenderar de att man ska börja använda hållbara tygkassar när man är ute och handlar. De är inte bara praktiska utan är även snygga att ha med sig, vilket plaspåsen inte är!
Min egen åsikt om detta är både och. Jag måste hålla med om att de genomskinliga och vita påsarna är något jag försöker undvika. En del påsar kan vara ohållbara och gå sönder och då önskar man att det fanns något bättre som höll längre. Vad händer om plastpåsen försvinner helt om några år? Ska vi, när vi är ute och shoppar, ta med eget och stoppa kläder, smink, skor, ytterkläder i stora tygkassar?
Det känns lite tråkigt för man vill ju ändå "visa" vartifrån man har handlat och inte behöva släpa med eget. Allt man köper är ju inte i samma storlek, ska det då finnas olika storlekar på tygpåsar?

Jag förstår helt hur de tänker men jag vet inte om det kommer bli en jättehit bland människorna att ge upp plastpåsen. Framöver, måste vi nog släppa påsarna ändå och låta oss själva vänja oss vid tygpåsar, om det är så det blir om några år.

Vad tycker ni? Ska plastpåsen bort helt?

                                                          




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0