Ordinary people!

Nu är jag tillbaka i staden igen. På 48h har jag lyckats tillbringa 13h på Swebus Express. Är det hälsosamt? Mjo, så farligt är det nog inte utan det är bara så man känner när man väl är fast därinne med inte en endaste plats över att slänga upp sina ben på.
Igår när jag åkte, var det knappt något folk på bussen, vilket gjorde att, så fort jag klev in, drog jag världens kliv fram för att snabbt rå åt mig bästa sittplatsen. Jag satte mig på platsen (som enligt mig har ett litet extra mellanrum till fossingarna) som kommer direkt efter mittendörren. Ni vet den? Där satt jag till Örebro, då jag var tvungen att kliva av och byta buss. Jag blev så ledsen när jag klev in i Buss nr.2 och såg att den platsen var upptagen så jag satte mig snett bredvid istället och gav killen några diskreta blickar ibland som att; Jag vill ju sitta däär!

Finns det någon som gillar att åka buss? Säg till i så fall för under mina 13h på fyra sådana fordon har haft spekulationer med mig själv och kommit fram till ganska många synpunkter. Ni ska få ta del av några utav dem.

1. Tänk er bussen full med människor, oavsett hur mycket ni vrider och vänder på fläkten-knappen till det högsta, sitter man ändå svettig och få ta del av allas kroppslukter.

2. Om vill luta dig bakom för en stund och kanske ta en tupplur, är det en väldigt liten chans att detta går igenom så länge du hade tänkt ha det nerdraget. Antingen har personen bakom dig föör långa ben så de hindrar dig att dra ner ryggstödet det minsta eller så får man höra grymtningar, mutter eller annat oväsen som ska tyda på; Hoppas hon fattar vad hon gör för fel!

3. När man reser långt sitter man oftast och försöker sysselsätta sig med något (musik, dator, vilostund om du lyckas, läsning eller annan underhållande) och hamnar då i sin egen lilla värld. Om du känner för att resa på dig en stund för att sträcka på de stackars skelettbenen du låtit somna, blir det världens sak i bussen. "Vad gör hon? Kan hon sätta sig snart?" "Man kan ju inte stå när bussen åker"
Jag hade inte tänka "stå-åka hela resan om ni tror det"

Några tips som kanske underlättar er kommande resa litegrann:

Sitt aldrig nära toaletten, det första du känner när personen som varit inne där, kommer ut är om lilla a:et eller stora A:et har används.
Försök leta efter fönsterplatserna, då kan du njuta av utsikten på naturen istället för andra människors öppna munnar som de skapat när det slumrat till. Ingen vacker syn kan jag lova.
Musik, böcker eller spel underlättar resan otroligt mycket men det hoppas jag ni redan lärt er.
Ta vara på stations-stoppningarna när folk ska gå av/gå på med att springa ut och stäcka på dig samt få lite ny frisk luft att andas in.

Hoppas ni har lärt er något utav detta inlägg.

Nu väntar lite Project Runway. Pussis


Kommentarer
Sandra

2009-08-22 @ 01:59:24
Sandra

För det första, palla att jag blev så ivrig att skriva en kommentar så jag posta det utan att skriva kommentaren!



För det andra: HAHA! har märkt de där äckliga, illaluktande, öppna munnarna. En gång höll jag på att få en vilandes på min axel!:O På grund av brist av platser på bussen fick jag sitta längst bak mellan två äckliga främlingar och därför kunde jag inte heller flytta mig åt sidan när snusket ville luta sig mot mig.. Självklart var min Ipod död!

2009-08-22 @ 02:02:08
URL: http://Skandiia.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0