HÅRDTRÄNING.

I måndags promenerade jag, Malin och Marielle (två klasskompisar och även mina grannar) till Actic för ett första träningspass tillsammans för i år. Jag hade aldrig varit där tidigare så vi bestämde för att ha en hel träningsvecka där bland alla hantlar, löparband, pilatesbollar och styrkemaskiner/pass. Det var riktigt kul att få hoppa på bandet igen efter tre veckors semester och bara köra! Igår var jag tillbaka där igen för att träffa en personlig tränare och prata om mina mål och önskningar så nu vet jag vilka pass och maskiner som passar för att träna mage, armar och ben. Nu jävlar ska jag bli fit och slim till beach 2013!

Rubi shoes, 39,99 dollar (ca 280 SEK)

Träningsskorna köpte jag med mig från Melbourne, de är väldigt lika Nikes Free Run +3 och jag älskar hur lätta och luftiga de är att springa med.

HEJ ONSDAG.

Sitter vid frukostbordet och försöker vara effektiv med skolböckerna samtidigt som jag äter. Idag måste jag lägga all fokus och uppmärksamhet på kurslitteraturen, vi har väldigt mycket i skolan just nu och det finns ingen tid att förlora.

IPHONE CASES

Köpte med mig två Iphone-skal från Australien. Hitills har jag haft ett vitt skal med silvernitar på till min vita Iphone, jag gillar mest när skalen är i samma färgton som mobilen och därför passade de här mig perfekt. Det fanns hur mycket mobilskal som helst där, det var en enda stor godisbutik för oss mobilskalälskare. Båda skalen är i silver där den ena även har en ljusare gråvit färgton över halva skalet.

1. Ormskinnsskal i silver, 9,99 dollar (ca 70 SEK).
2. Grå/vitt och silver skal, 2,95 dollar (ca 21 SEK).

FINT BESÖK VÄNTAR.

Springer runt här hemma och fixar mig innan jag ska åka till stan och möta mamma vid T-centralen i Stockholm. Jag har inte träffat henne sedan jag kom hem från Australien och jag längtar tills jag får se henne stå framför mig, har saknat henne så mycket. Vi ska ut och äta middag, umgås och strosa runt på stan innan vi åker hem till mig. Senare ikväll kommer även min bror hit efter jobbet, de båda stannar här över natten så att vi kan umgås ännu mera tillsammans och mysa. Ha en underbar fredag allihoppa, vi hörs!

SVERIGE

Landade i Sverige i förrgår efter en fruktansvärt lång flygresa. Det tog mig 36 h och 45 min att komma hem, jag hade en mellanlandning i Shanghai och byte i Peking och Frankfurt innan jag kunde se den vita svenska marken från fönstret. Jag hade aldrig längtat så mycket tills jag fick kliva av planet och känna att jag var hemma igen men har heller aldrig haft sån ångest över att vara tillbaka i kylan. Att åka från ett +25°-40° C varmt Melbourne till ett +2° C kallt och snöigt Sverige är inget jag vill göra om igen, åååh vad jag vill tillbaka.
Jag har haft världens bästa start på 2013 med en familjesemester i Australien som jag aldrig kommer glömma. Under tre veckor hann vi bl a sola, bada, åka runt och se saker, shoppa, hälsa på vänner och bekanta, hängt på stränder, haft barbequekvällar och bara njutit av ledigheten tillsammans. Familjen ger mig så mycket positiv energi så nu har jag bestämt att jag alltid ska börja ett nytt år genom att ta sig tid och resa eller göra något med de. Jag råder er som inte varit där tidigare att åka dit någon gång i livet, det finns så mycket att se och göra där. Det är bara att skriva här till mig om ni undrar över något, kanske borde jag göra en topp-tio-lista av ställen man borde besöka? Australien är utan tvekan det bästa resmålet jag har varit i under mitt liv.

NAILS.

Skämde bort mig själv i torsdags med nagelförlängning nere i shoppingcentret här i Frankston. Jag körde på den klassiska svarta den här gången eftersom jag snart åker hem till vintern igen och för att jag älskar svart. Det kostade mig 35 dollar (au) vilket motsvarar ca 245 svenska kronor.

WESTERN STYLE.

Köpte de här under min första vecka härnere. Hittade de i en av mina favoritbutiker och blev kär i de så fort jag fick syn på dem. Kommer börja använda skorna så fort jag kommer hem till Sverige igen, snön tycks inte försvinna på ett bra tag.

Sportsgirl, 149 dollar (au)

Vaknade nyss. Jordan väckte mig. Han tycks gilla och springa runt utanför dörren i hopp om att jag ska gå upp ur sängen och det lyckas han med det, varje dag. "Do you think Amie is still sleeping?", hör jag honom ofta fråga sin mamma. Det är tisdagmorgon här och förutom att solen är på väg upp och en dag med skolböcker, lek och bad väntar mig så är det även sju dagar kvar av min semester här. Nästa tisdag påbörjar jag min långa resa hem till kalla Sverige igen, åååååh jag vill inte hem till snön! Jag har det ju så bra härborta i värmen. Ska fortsätta njuta nu av mina sista dagar som jag har kvar för man vet aldrig när solen kommer till Sverige i vår/sommar i år.

Världens finaste busunge.

CANADIAN BAY BEACH

Spenderade hela förmiddagen med skolböckerna varvat med att busa med syskonen. På eftermiddagen tog vi bilen ner till stranden för att hänga i beachhuset (som alla hyresgäster får använda) och bada i havet. Det var lite för blåsigt idag för min del men det hindrade inte mig från att stå i vattnet och plaska med Jordan och Lucas.

QVM

Vi åkte förbi dessa imorse.

Hotellfrukost när den är som bäst.

Tyska pannkakor med vaniljglass och chokladtopping inne på marknaden.

Älskar pappas kompis utsikt från balkongen som har fri syn till stan.

Vi håller på och styr middag här hemma. Styvmorfar står i köket idag och överraskar oss med någonting som innehåller tomater, lök och chili. Det kan bli vad som helst men jag är säker på att det smakar underbart. Alarmet väckte mig och pappa kl. 05:00 imorse, vi skulle åka till stan för att möta upp hans kompis, äta frukost tillsammans och sedan gå på marknad. Marknaden heter Queen Victoria Market som är den största öppna marknaden på södra halvklotet. Den har tydligen funnits där sedan i slutet på 1800-talet så om ni åker hit någon gång måste ni besöka den! Jag var där sist (år 2010) också men varje gång jag besöker den så tycker jag att den bara blir större och större. Marknaden säljer all typ av färsk föda (fisk, kött, kyckling, grönsaker, frukter, korvar, ostar, delikattesser, sötsaker, bakverk, mm) men även kläder, leksaker, skor, hygienartiklar, teknikprylar, smycken, parfymer, etc. Jag älskar att den inte är som alla andra marknader man vanligtvis besöker utan det som säljs där är oftast handgjort, man kan göra en egen beställning av något (exempelvis så kan man designa sin egna skinnjacka i äkta läder) och du får oftast ett billigare pris än vad som står på skylten. Det finns även en jättestor "food court" inomhus med olika rätter från hela världen att smaka på. Ni förstår säkert varför man kan gå runt där en hel dag utan att hamna i samma gång två gånger, den är så enormt stor!
Solen var med oss hela förmiddagen och det så skönt och gå runt där och titta på allt, äta massor av sötsaker och lyssna på gatumusikanterna musik intill marknaden. Jag fick med mig jättefina presenter därifrån så nu kommer de där hemma ha någonting fint att se fram emot.

BOARDWALK.

Har legat vid poolen halva dagen, pluggat och lekt med barnen. Det är så mina dagar ser ut nu när det är så här varmt ute, vilket jag mer än gärna spenderar min semester på. Alla pratar om hur rekordvarmt det kommer bli här imorgon, uppemot + 40 grader så då lär jag väl smälta bort eller något.
Vi kom precis hem från lekplatsen borta vid stranden, jag och Jordan promenerade längs strandkanten till solnedgången innan han sprang och mötte sin bror i lekplatsen. Nästnästa onsdag är jag hemma i Sverige igen och jag vill verkligen inte tillbaka till vintern och snön. Jag vill också ha sommar året om.

BEACHDAY.

Det blev ingen shopping igår. Solen dök upp tidigt på morgonen och stekte över oss hela dagen så vi tyckte att det passade bättre med en biltur till stranden och picknick i parken. Mills beach ligger några hundra meter från vårat hus och sträcker sig flera kilometer längs norra Mornington. Utsikten var något av det finaste jag har sett i mitt liv. Efter en kall och blåsig vinter i Sverige var det helt underbart och se alla båtar, människor som badade och sprang runt i sanden, höra ljudet av vågor, se strandhus och få solens varma strålar över sig. Jag är i paradiset just nu.

SÖNDAG.

Mina småbröder utnyttjar verkligen alla krafter jag har i kroppen till att leka med dem. Igår såg jag Dragonball tre gånger i rad så nu kan jag alla scener utantill. Jordan (den äldsta) låtsas bli lika förvånad varje gång hans favoritscener dyker upp på tv-rutan: "Oh, no what is he doing Amie?", "That's a little bit silly I think". Hahaha, han är så söööt! Idag är det + 20 grader här, solen är dock bakom molnen någonstans men man kan ändå gå barbent eller i linne. Lite senare ikväll kommer Kates bror hit med sin familj över på söndagsmiddag och imorgon ska jag äntligen besöka stan och shoppa!
Jag har upptäckt en jättebrant uppförsbacke framför huset som kommer bli min nya träningsanläggning under min vistelse här. Gick i den i förrgår och det tog på mig bara att gå med solen stekandes på ryggen. Det spelar ingen roll om jag är här på semester, kilona ska bort :)

VILKEN KÄNSLA.

Melborune city.

Klarade tentan i Juridik i butik 1! Fick reda på det igår/inatt/idag och har redan planerat att belöna mig själv med shopping på måndag! Åh vad skönt det var och se resultatet, nu kan semestern börja på riktigt!

POOLHÄNG

Vaknade 04:00 inatt (australiensk tid) superpigg och redo att kliva ur sängen. Min kropp följer fortfarande den svenska tiden så det är inte så konstigt att jag ville gå upp och hitta på något eftersom klockan bara var 18:00 i Sverige. Usch, jag känner verkligen att det kommer ta några dagar för kroppen att vänja sig vid tidskillnaden och att bli av med min jetlag.
Idag var det + 39 grader här vilket kändes helt fantastiskt! Jag gjorde ett smart drag i att lämna den kalla vintern och snön hemma och ta mig hit istället för ett kokhett Melbourne. Vi invigde poolen idag, jag blev som fisken i vattnet där och mina syskon var så duktiga på att simma (nästan helt själva) och plaska runt. Ååh, vad det är skönt och ha lite familjetid med allihoppa efter ett halvår av skola, jobb, flytt, tentor, sjukdomar, och allmänt mycket med stress. Vi har precis grillat klart mat och tagit med in till huset så nu ligger jag i sängen helt proppmätt. Jag ska försöka lägga mig skapligt ikväll för att förhoppningsvis sova bort min jetlag.
Vi hörs imorgon igen, godnatt!